IRENE VICENTE SALAS
És important en primer lloc admetre que
com la pesta, el joc teatral
és un deliri i que és comunicatiu.
Antonin Artaud
Ser o no ser, aquest és el dilema:
Si a l’esperit li és més noble sofrir
els cops i els dards de la ultratjant Fortuna,
(és a dir, si decidim aguantar qualsevol cosa)
o armar-se contra un mar de sofriments
i enllestir-los lluitant.
(o decidim jugar al joc per acabar morint)
Però morir és un final per desitjar devotament?
(perquè decidim no jugar?)
Aquest és el destorb: la por a la mort.
(perquè no sabem què hi ha després del final)
Perquè els malsons de la mort ens imposen respecte,
és aquesta la causa que fa que les desgràcies durin tant.
(ves a saber què ens espera després del joc)
Perquè, si no, qui podria aguantar les fuetades i les burles
d’aquest temps, l’insult de l’opressor, l’ultratge del superb,
tot el dolor de l’amor menyspreat, la lentitud de la justícia,
la insolència dels càrrecs, i el desdeny
que dels indignes rep la gent de mèrit,
(perquè sinó, perquè decidim aguantar les pallisses de totes les partides?)
qui podria aguantar tot això si pogués un mateix
donar-se el cop de gràcia amb un simple punyal?
(perquè arribem fins el final de la partida de la vida si podríem abandonar abans?)
Qui portaria el pes d’una vida cansada de queixes i suors,
(som capaços de suportar-ho tot del joc de la vida)
si no fos per la por d’alguna cosa més enllà de la mort,
aquest país no descobert
que no deixa tornar de les seves fronteres
cap dels seus viatgers.
(per la por a no saber què passa després de la partida, aquell lloc desconegut on no sabem què suposa guanyar o perdre)
Jugar o no jugar.
2022
Subjecte a la llicència Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 4.0 Internacional de Creative Commons.